Zmiany w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych
7 lutego 2013
Informujemy, że w dniu 31 grudnia 2012r. weszła w życie ustawa z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych ustaw , na mocy której wprowadzono szereg ułatwień w realizacji obowiązku meldunkowego m.in.:
- wprowadzenie możliwości jednoczesnego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu. Obecnie wymeldowania i zameldowania w nowym miejscu dokona jeden urząd ( Urząd, w którym jest zgłaszany nowy pobyt),
- zniesienie obowiązku zameldowania obywateli polskich, obywateli UE, obywateli państw EFTA - stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie przekraczający trzech miesięcy,
- likwidację obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów,
- likwidację obowiązków właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania wypełnienia obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników,
- przy załatwianiu spraw meldunkowych nie ma obowiązku podawania danych o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania do wglądu książeczki wojskowej,
- formalności meldunkowych można załatwić przez ustanowionego pełnomocnika. Osoba taka musi posiadać pełnomocnictwo udzielone w formie pisemnej, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego,
- odstąpienie od konieczności zgłaszania przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania książeczki wojskowej,
- wydłużenie okresów wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy,
- wydłużenie czasu na zgłoszenie swojego pobytu z 4 do 30 dni