• Zmiana wielkości czcionki
  • Zmiana kontrastu

Formularz wyszukiwania

zajęcia terapii SI w Miejskim Przedszkolu nr 2 w Lędzinach

22 lutego 2022

       W Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 2 w Lędzinach zajęcia terapii integracji sensorycznej prowadzone są już od ponad 12 lat. Obecnie zajęcia z dziećmi wymagającymi tego typu wsparcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju lub rewalidacji prowadzi już trzech terapeutów integracji sensorycznej. Potrzeby środowiska są coraz większe, coraz więcej dzieci potrzebuje tego typu terapii i pomocy w zakresie integrowania bodźców z różnych zmysłów.

     Ośrodkowy układ nerwowy powinien porządkować różne bodźce sensoryczne w całościowe, zintegrowane doświadczenie. Jednak nie zawsze się tak dzieje. Nie u każdego dziecka informacje pobierane przez zmysły dotyku, wzroku, słuchu, powonienia, smaku, równowagi i czucia własnego ciała są uporządkowane. Zajęcia terapii integracji sensorycznej pomagają tym dzieciom rozwijać integrację sensoryczną poprzez zabawę i działanie w specjalnie do tego przygotowanej sali.

Sala wypełniona jest matami, trampolinami, specjalnymi ścieżkami, różnego rodzaju huśtawkami, drabinkami i zjeżdżalniami. Taki mały plac zabaw, zachęcający nawet dzieci mniej ruchliwe, nieśmiałe, ze słabą koordynacją i zaburzonym czuciem do zabawy i doświadczania ruchu. W przedszkolu mamy już trzy takie magiczne miejsca- dwie kolorowe sale terapeutyczne z podwieszonym sprzętem i jedna Sala Doświadczania Świata. Wkrótce powstanie czwarte - Biała Sala Snoezelen do stymulacji polisensorycznej.

 

    Najważniejszym celem terapii integracji sensorycznej jest dostarczanie dziecku potrzebnej mu ilości bodźców sensorycznych, zwłaszcza z układu przedsionkowego, dotykowego i proprioceptywnego, doskonalenie planowania motorycznego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, ale jednocześnie wzmocnienie jego wiary we własne możliwości. Twórczyni metody integracji sensorycznej – A. Jean Ayres- zaznacza, że „jeśli terapeuta wykonuje swoją pracę skutecznie, a układ nerwowy dziecka jest coraz lepiej zorganizowany, zajęcia wyglądają tak, jakby dziecko się po prostu bawiło”. W tym chyba tkwi atrakcyjność tej terapii, którą dzieci w naszym przedszkolu uwielbiają. Terapia nie polega na żmudnym uczeniu dzieci konkretnej umiejętności, ale na eksplorowaniu otoczenia, zabawie, spontanicznym doświadczaniu bodźców, których maluch potrzebuje w danym momencie rozwoju. To terapia holistyczna. Jej efektem powinna być zdolność dziecka do radzenia sobie z wyzwaniami, które wcześniej utrudniały mu codzienne funkcjonowanie, pewność siebie i lepsza samoocena.

Współpraca
Powiat Bieruńsko-LędzińskiBieruńBojszowyChełm ŚląskiImielinTychyWojewództwo ŚląskieUrząd Marszałkowski Województwa ŚląskiegoŚląski Urząd Wojewódzki w KatowicachPowiatowy Urząd Pracy w TychachRevucaRoccagorgaUnicov