W czwartek 28 grudnia 2023 r. wnioski o wydanie dowodów osobistych przyjmowane do godziny 12:00
Szanowni Mieszkańcy,
Referat Spraw Obywatelskich informuje, że w dniu dzisiejszym tj. 28 grudnia 2023r. nastąpi przerwa w dostępie do systemu informatycznego obsługującego wydawanie dowodów osobistych, tym samym skrócą się godziny obsługi spraw dotyczących dowodów osobistych. Ograniczenia usługi spowodowane są wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie nowych e-usług związanych z wnioskiem o dowód osobisty.
Informuję o planowanym na dzień 28 grudnia br.:
- na godz. 1200 zablokowaniu możliwości przyjmowania wniosków o dowód w Rejestrze Dowodów Osobistych dla urzędników;
- na godz. 900 wyłączeniu usługi składania wniosku o dowód dla dziecka lub podopiecznego (https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty-dla-dziecka-lub-podopiecznego).
Zgodnie z komunikatem Ministra Rozwoju i Technologii opublikowanym w Dzienniku Ustaw pod poz. 1385, 29 grudnia 2023 r. zostaną wdrożone rozwiązania techniczne umożliwiające świadczenie nowych e-usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty.
Pojawią się 3 nowe rozwiązania:
1) Możliwość elektronicznego złożenia wniosku przez każdego obywatela bez względu na wiek, z zastrzeżeniem, że obywatel, który ukończył 12 r.ż. będzie zobowiązany w terminie do 30 dni od złożenia wniosku zgłosić się do urzędu, do którego skierował wniosek, w celu złożenia odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz odcisków palców. Podpis będzie składany elektronicznie za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego - Signature Pad, natomiast odciski palców będą składane za pomocą już wykorzystywanych przez urzędy skanerów linii papilarnych. Jeżeli obywatel nie pojawi się w urzędzie w ww. terminie, wniosek będzie automatycznie pozostawiony bez rozpoznania przez system obsługujący wydawanie dowodów osobistych (RDO). Ważne: fotografia załączona do wniosku musi spełniać wymagania określone w ustawie o dowodach osobistych.
2) Wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie składany w urzędzie na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, wypełniany przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL. Wnioskodawca podpisze wniosek za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego - Signature Pad. Papierowa postać wniosku czyli wydruk z RDO, będzie możliwa tylko w przypadku awarii sprzętu do składania podpisu elektronicznego.
3) Potwierdzenie odbioru dowodu będzie w postaci elektronicznej - złożenie podpisu na formularzu odbioru dowodu osobistego będzie za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego - Signature Pad. Papierowa postać potwierdzenia czyli wydruk z RDO, będzie możliwy tylko w przypadku awarii sprzętu do składania podpisu elektronicznego.
UWAGA: Dotychczas wydane dowody osobiste zachowują ważność zgodnie z datą ważności w nich zawartą. Nie trzeba ich wymieniać.