Uwaga! Zmiany w prawie meldunkowym
Informujemy, że w dniu 31 grudnia 2012r. weszła w życie ustawa z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych ustaw , na mocy której wprowadzono szereg ułatwień w realizacji obowiązku meldunkowego m.in.:
-
wprowadzenie możliwości jednoczesnego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu. Obecnie wymeldowania i zameldowania w nowym miejscu dokona jeden urząd ( Urząd, w którym jest zgłaszany nowy pobyt),
-
zniesienie obowiązku zameldowania obywateli polskich, obywateli UE, obywateli państw EFTA - stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie przekraczający trzech miesięcy,
-
likwidację obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów,
-
likwidację obowiązków właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania wypełnienia obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników,
-
przy załatwianiu spraw meldunkowych nie ma obowiązku podawania danych o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania do wglądu książeczki wojskowej,
-
formalności meldunkowych można załatwić przez ustanowionego pełnomocnika. Osoba taka musi posiadać pełnomocnictwo udzielone w formie pisemnej, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego,
-
odstąpienie od konieczności zgłaszania przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania książeczki wojskowej,
-
wydłużenie okresów wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy,
-
wydłużenie czasu na zgłoszenie swojego pobytu z 4 do 30 dni