Praktyczna lekcja samorządności
„Praktyczna lekcja samorządności” - pod taką nazwą odbywa się projekt, którym gimnazjaliści zainicjowali uroczystości z okazji 25-lecia samorządności Lędzin po wyodrębnieniu z obszaru administracyjnego Tychów.
Założeniem projektu była możliwość przejścia przez uczniów w praktyce uproszczonej wersji wyborów samorządowych. 21 marca odbył się pierwszy i drugi etap tego projektu. Każde z lędzińskich gimnazjów wybrało po pięciu radnych do Młodzieżowej Rady Miasta i jednego kandydata na Młodzieżowego Burmistrza.
O godzinie 12.00 na sali widowiskowo – kinowej „Piast” kandydaci na burmistrza prezentoweali swoje programy wyborcze i wzięli udział w debacie.
Następnie odbyło się głosowanie.Ten etap różnił się od prawdziwych wyborów samorządowych ze względu na wyrównanie szans wyborczych wszystkich trzech kandydatów. Ponieważ kampania wyborcza rozgrywała się pomiędzy szkołami różniącymi się ilością uczniów wprowadzono rozwiązanie, które uczyniło głosowanie sprawiedliwym. Szkoły wybrały po 25 delegatów, z których każdy mógł oddać jeden głos na kandydatna nie ze swojej szkoły.
Poszczególni kandydaci otrzymali nastepującą ilość głosów:
Julia Suszek- 17 głosów
Paweł Kłoda – 28 głosów
Marcin Łyżwiński – 30 głosów i to ten kandydat został „Młodzieżowym Burmistrzem”.
W skład komisji skrutacyjnej powołanej w ramach projektu „Praktyczna lekcja samorzadności” weszli:
1. Zdzisław Rudol
2. Edward Urbańczyk
3. Hubert Handy
Trzeci etap projektu odbędzie się 1 kwietnia. Wówczas Młodzieżowa Rada Miasta i Młodzieżowy Burmistrz na dwie godziny obejmą władzę w mieście.
W ciągu tych dwóch godzin „młodzi samorządowcy” przy pomocy urzędu odbędą posiedzenie Młodzieżowej Rady Miasta, na którym przegłosują projekt, który będą mogli zrealizować z pomocą „prawdziwej” Rady Miasta i Burmistrza Lędzin.