Podjęto uchwały dotyczące nowego systemu gospodarki odpadami
31 stycznia br. Rada Miasta podczas XXXI sesji podjęła najważniejsze uchwały związane z nowym systemem gospodarki odpadami. Przypomnijmy, że od od 1 lipca to gmina zapewnia wywóz śmieci przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu.
W Lędzinach opłata będzie naliczana od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość. Segregacja odpadów będzie się opłacać - za odpady zmieszane stawka wyniesie 16 złotych na miesiąc, osoby które będą oddawać posegregowane odpady zapłacą za nie 12 złotych. Takie same stawki, jak u nas, obowiązują w Chełmie i Imielinie, w Bojszowach wynoszą odpowiednio 10 i 18 złotych, w Tychach 11 i 15 złotych a w Mysłowicach 12 i 18 złotych.
Do 31 marca 2013 roku trzeba złożyć w Urzędzie deklarację w sprawie wysokości opłat, jakie będziemy ponosić za gospodarowanie odpadami, której wzór razem z metodą naliczania i stawkami Rada Miasta przyjęła na styczniowej sesji. Potem wszystkie zaistniałe zmiany (np. zmianę liczby mieszkańców czy fakt zamieszkania w nowym domu) trzeba będzie zgłaszać w ciągu 14 dni. Druki deklaracji będą dostępne w Urzędzie Miasta i na stronie miasta www.ledziny.pl
Właściciel nieruchomości będzie płacić za wszystkich domowników co drugi miesiąc i sam musi o tym pamiętać, bo nie będzie wzywany do ich uiszczenia. Ponieważ nowy system gospodarowania odpadami wejdzie, jako się rzekło, w lipcu, termin pierwszej wpłaty - za lipiec i sierpień - upłynie 31 lipca 2013 roku. Kolejne to: 30 września i 30 listopada. W pełnym roku kalendarzowym harmonogram opłat będzie wyglądał następująco: za styczeń i luty płacimy do 31 stycznia danego roku, za marzec i kwiecień do 31 marca danego roku, za maj i czerwiec do 31 maja danego roku, za lipiec i sierpień do 31 lipca danego roku, za wrzesień i październik do 30 września danego roku, a za listopad i grudzień do 30 listopada danego roku.
Rolą gminy będzie wybór w drodze przetargu przedsiębiorcy, który będzie się zajmować odbiorem i wywozem odpadów zarówno zmieszanych jak i zebranych selektywnie. Przedsiębiorca odbierający odpady do domów jednorodzinnych dostarczy odpowiednie worki na papier i tekturę, szkło, tworzywa sztuczne, metale i odpady zielone, a w pobliżu budynków wielorodzinnych ustawi specjalne pojemniki do segregacji odpadów, tzw. gniazda. Jedno ma przypadać na 300 mieszkańców.
Jeśli natomiast chodzi o śmieci nie posegregowane, kupno lub wydzierżawienie pojemników od któregoś z funkcjonujących na rynku dostawców należeć będzie do właścicieli nieruchomości (osób prywatnych, spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych itp.).
Uchwały regulujące gospodarkę odpadami komunalnymi:
- Uchwała nr XXVIII/208/12 z dnia 29.11.2012r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
- Uchwała nr XXVIII/209/12 z dnia 29.11.2012r. w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów
- Uchwała nr XXVIII/210/12 z dnia 29.11.2012r. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- Uchwała nr XXXI / 235 / 13 z 31 stycznia 2013r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lędziny
- Uchwała nr XXXI / 236 / 13 z dnia 31 stycznia 2013r. w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty
- Uchwała nr XXXI / 237 / 13 z dnia 31 stycznia 2013r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości