Od połowy roku zmiany w gospodarowaniu odpadami komunalnymi
1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rozpoczynając proces wprowadzania zmian, który ostatecznie zakończy się 1 lipca 2013 roku.
Od tej chwili gminy będą odpowiadały za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a nie - jak dotąd - ich wytwórcy.
Rada Miasta Lędziny podjęła już część uchwał regulujących nową gospodarkę odpadami. Dotyczą one odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne; sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nad innymi uchwałami, dotyczącymi stawek opłaty za odbiór odpadów, metodzie naliczania opłat i wzorze deklaracji, nadal trwają prace w Radzie Miasta. Jak będzie działał nowy system gminny i co tak naprawdę te zmiany oznaczają dla mieszkańców?
Oto najważniejsze fakty:
Od 1 lipca to gmina zapewnia wywóz śmieci przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu. Każdy mieszkaniec powinien do 30 czerwca 2013 roku rozwiązać umowę na wywóz odpadów komunalnych zawartą z prywatnym przedsiębiorcą
Gmina ustala sposób naliczania opłat za wywóz odpadów. Autorzy ustawy wyznaczyli do wyboru cztery metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi: od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, od ilości wody zużywanej w nieruchomości, od powierzchni lokalu mieszkalnego, stawkę ryczałtową od gospodarstwa domowego. W Lędzinach opłata będzie naliczana od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość.
Segregacja odpadów będzie się opłacać - osoby, które będą oddawać posegregowane odpady zapłacą mniej.
Każdy właściciel nieruchomości i przedsiębiorca będzie musiał złożyć deklarację o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami - do 15 marca 2013 roku musimy złożyć na specjalnym formularzu deklarację w sprawie wysokości opłat jakie będziemy ponosić za gospodarowanie odpadami. Musimy również pamiętać, że trzeba zgłaszać wszystkie zaistniałe zmiany (np. zmiana liczby mieszkańców, fakt zamieszkania w nowym domu) w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
Właściciel nieruchomości będzie płacić za wszystkich domowników co drugi miesiąc i sam musi o tym pamiętać - termin pierwszej wpłaty upłynie 31 lipca 2013 roku, wtedy zapłacimy za lipiec i sierpień 2013 roku. O kolejnych wpłatach właściciel nieruchomości musi pamiętać sam gdyż nie będzie wzywany do ich uiszczenia. I tak za styczeń i luty płacimy do 31 stycznia danego roku, za marzec i kwiecień płacimy do 31 marca danego roku, za maj i czerwiec płacimy do 31 maja danego roku, za lipiec i sierpień płacimy do 31 lipca danego roku, za wrzesień i październik płacimy do 30 września danego roku, a za listopad i grudzień do 30 listopada danego roku.
Gmina wybierze w drodze przetargu przedsiębiorcę, który będzie zajmować się odbiorem i wywozem odpadów zarówno zmieszanych jak i zebranych selektywnie.
Każdy będzie mógł lepiej zadbać o środowisko - przedsiębiorca odbierający odpady zadba o to, żeby każdy mógł odpowiednio posegregować odpady. W domach jednorodzinnych dostarczając odpowiednie worki na papier i tekturę, szkło, tworzywa sztuczne i metale, a w pobliżu budynków wielorodzinnych ustawiając specjalne pojemniki do segregacji odpadów. Przeterminowane leki i chemikalia będzie można bezpiecznie oddać w Gminnym Punkcie Zbierania Odpadów. Nie będzie też problemu z pozbywaniem się odpadów wielkogabarytowych (mebli, wersalek, foteli), gdyż będą one odbierane sprzed budynków jednorodzinnych dwa razy do roku, natomiast sprzed budynków wielorodzinnych raz w miesiącu . Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierany będzie sprzed budynków jednorodzinnych dwa razy do roku, natomiast sprzed budynków wielorodzinnych raz w miesiącu. Mieszkańcy będą mieli również zagwarantowany odbiór odpadów zielonych ulegających biodegradacji (skoszona trawa, liście) w miesiącach od kwietnia do listopada raz na dwa tygodnie.
Selektywnie zbierane odpady (w tym m.in. odpady z remontów prowadzonych samodzielnie, zużyte opony, przeterminowane lekarstwa, zużyte baterie i akumulatory) będzie można również bezpłatnie przekazać do Gminnego Punktu Zbierania Odpadów.
Uchwały regulujące gospodarkę odpadami komunalnymi:
- Uchwała nr XXVIII/208/12 z dnia 29.11.2012 w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
- Uchwała nr XXVIII/209/12 z dnia 29.11.2012w sprawie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów
- Uchwała nr XXVIII/210/12 z dnia 29.11.2012 w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi