• Zmiana wielkości czcionki
  • Zmiana kontrastu

Formularz wyszukiwania

Muzykoterapia w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 2

10 stycznia 2022

W Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 2 w Lędzinach, organizowane są zajęcia z muzykoterapii, jako forma terapii indywidualnej oraz grupowej we wszystkich grupach integracyjnych.

Dziecko w wieku przedszkolnym wymaga szczególnej troski, należy, więc dbać o jego rozwój i w ten sposób budować fundament do późniejszej nauki szkolnej. Współcześnie coraz częściej muzyka i jej formy aktywności wykorzystywane są jako środek działania profilaktyczno – terapeutycznego. W związku z tym,  przedszkole nr 2 wychodzi naprzeciw, pomagając dziecku w drodze do lepszej przyszłości proponując szeroki wachlarz zajęć specjalistycznych, a wśród nich – muzykoterapię grupową w oparciu o autorski program terapeutyczny, nauczycielki Anny Musioł pt.: „Muzyka i My, czyli muzykoterapia w przedszkolu oraz indywidualne sesje muzykoterapeutyczne w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w oparciu o program indywidualny przeznaczony dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową z afazją, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Downa.”

Głównym celem działań muzykoterapeutycznych jest stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i ruchowego dziecka poprzez różne formy aktywności muzycznej.

 

W muzykoterapii grupowej do osiągnięcia zamierzonych celów wykorzystuje się relacje i interakcje pomiędzy uczestnikami grupy oraz terapeutą a grupą. W sesjach wykorzystuje się muzykoterapię aktywną czyli mowę, śpiew, ruch, grę na instrumentach perkusyjnych i niekonwencjonalnych, rysowanie oraz malowanie. Muzykoterapia aktywna polega na wszelkiego rodzaju improwizacjach na instrumentach perkusyjnych, a także improwizacjach ruchowych i wokalnych. W przypadku muzykoterapii indywidualnej celem są działania bazujące na więzi emocjonalnej pomiędzy terapeutą a dzieckiem.

 

Niezwykle istotne w muzykoterapii dzieci jest podwójne działanie: z jednej strony lecznicze, a z drugiej wychowawcze. Dlatego w działaniach muzycznych łączy się podejście terapeutyczne z wychowawczo – dydaktycznym. Stąd też prowadzone działania muzykoterapeutyczne podporządkowane są trzem głównym celom: terapeutycznemu, ogólnorozwojowemu i umuzykalniającemu.

 

Sesje muzykoterapeutyczne pozwalają na poznanie dziecka, poświęcenie mu całej uwagi, a przez to optymalne dostosowanie programu i środków oddziaływania terapeutycznego do jego indywidualnych potrzeb, możliwości i ograniczeń.

 

Czy potrzebne są zajęcia z muzykoterapii? Tak, bo muzyka jest siłą uniwersalną, działa na człowieka wieloaspektowo niezależnie od wieku, wykształcenia czy pochodzenia. Zbliża do energii, z której istnienia nie zdajemy sobie sprawy! Pozwala nam odblokować emocje bez pomocy lekarza czy psychoterapeuty, a śpiew, taniec są od wieków najlepszą formą terapii, skutecznie uwalniając to, co w nas radosne i piękne.

 

 

Współpraca
Powiat Bieruńsko-LędzińskiBieruńBojszowyChełm ŚląskiImielinTychyWojewództwo ŚląskieUrząd Marszałkowski Województwa ŚląskiegoŚląski Urząd Wojewódzki w KatowicachPowiatowy Urząd Pracy w TychachRevucaRoccagorgaUnicov