INFORMACJA W SPRAWIE WYPŁATY świadczenia rekompensacyjnego z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla
Od 24 października 2017 r. można składać wnioski o rekompensatę z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla.

Przedstawiamy informacje Ministerstwa Energii dotyczące rekompensaty z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla.
Prezydent podpisał 23 października 2017 ustawę o rekompensacie z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla. Ustawa wchodzi w życie z dniem 24 października 2017 r. Od tego momentu osoby uprawnione do świadczenia mogą składać wnioski w wyznaczonych do tego miejscach.
Ustawa zakłada jednorazową wypłatę rekompensaty za utracone prawo do świadczenia w wysokości 10 tysięcy złotych netto. Wypłata świadczenia zaplanowana jest do końca 2017 roku. Aby otrzymać rekompensatę uprawniona osoba będzie musiała wypełnić wniosek. Można je składać w centralach spółek i kopalniach objętych ustawą - lista punktów w załączeniu.
O rekompensatę mogą ubiegać się emeryci i renciści, którzy mieli ustalone prawo do deputatu (w naturze albo ekwiwalentu pieniężnego), a którym świadczenie zawiesiły spółki węglowe. Uprawnione będą też wdowy oraz sieroty otrzymujące renty po górnikach.
Rekompensaty nie otrzymają osoby, które pobierają świadczenie z ZUS.
Deputat to element wynagrodzenia górników i świadczenie dla emerytów i rencistów. Był rodzajem zobowiązania państwa polskiego wobec pracowników kopalń, jednym z warunków umowy o pracę.