Budowa ostatniego odcinka drogi ekspresowej S1 przypieczętowana
Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji dla budowy drogi ekspresowej S1 Kosztowy II (Mysłowice) - Suchy Potok (Bielsko-Biała). Jest to bardzo ważny krok na drodze do realizacji tej długo wyczekiwanej inwestycji. (Więcej)
5 grudnia 2016 roku Minister Andrzej Adamczyk wystosował do Jacka Bojarowicza, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad pismo (sygnatura DDP.II.453.2015.mz. 31) o następującej treści:
„Szanowny Panie Dyrektorze,
Uprzejmie informuję, że działając w oparciu o zasady Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) Minister Rozwoju i Finansów uzgodnił pod kątem finansowym skierowanie realizacji następujących zadań inwestycyjnych:
- Budowy drogi S1 Bielsko-Biała – gr. państwa (tzw. obejście Węgierskiej Górki);
- Budowy drogi S1 Pyrzowice-Kosztowy, odc. Podwarpie-Dąbrowa Górnicza (przebudowa drogi krajowej nr 1);
- Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała
W związku z powyższym, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1440) proszę o podjęcie koniecznych kroków w celu realizacji inwestycji, tak by możliwe było zakończenie ich budowy zgodnie z zakładanymi harmonogramami.
1. S1 Bielsko-Biała – gr. państwa (tzw. Obejście Węgierskiej Górki) – w III kw.2020 r.;
2. Budowy drogi S1 Pyrzowice-Kosztowy, odc. Podwarpie-Dąbrowa Górnicza (przebudowa drogi krajowej nr 1) do końca II kw. 2021 r.;
3. S1 Kosztowy – Bielsko-Biała – do końca 2022r.”.
Jest to konkretna deklaracja, z której wynika, że za pięć i pół roku drogą ekspresową S1 mieszkańcy powiatu bieruńsko – lędzińskiego będą mogli przejechać do granicy Czech, a stamtąd do Pragi, a także w przeciwnym kierunku, aż do Warszawy. Czas takiego przejazdu nie powinien trwać dłużej niż 3 godz.
15 marca 2017 r. podpisany został Program Inwestycji dla budowy S1 Kosztowy II (Mysłowice) – Suchy Potok (Bielsko-Biała). Inwestycja ta znajduje się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Przewidywany harmonogram realizacji zadania przedstawia się następująco:
- Planowana data wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji – II kw. 2018r.
- Planowana data podpisania umowy z wykonawcą – III kw. 2019r.
- Planowana data zakończenia robót – IV kw. 2022r.
- Planowana data podpisania umowy na nadzór – III kw. 2019r.
Harmonogram ten ma szansę być zrealizowany przy założeniu, że decyzja środowiskowa uzyska walor ostateczności w I kw. 2017r.
Warto podkreślić, że o budowę tego fragmentu ekspresówki władze naszego powiatu i poszczególnych jego gmin zabiegały przez kilka lat. Co wydarzyło się w tej sprawie do tej pory?
12 czerwca 2015 roku złożony został wniosek do Rejonowej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach o wydanie decyzji środowiskowej. We wniosku tym rekomendowany został wariant E zgodnie z którym droga S1 połączy Bielsko-Białą z Mysłowicami przez gminy: Brzeszcze, Bestwina, Miedźna, a następnie przez powiat bieruńsko – lędziński. Wariant ten zakłada również budowę 10-kilometrowej dwujezdniowej obwodnicy Oświęcimia, a także osobnej 4-kilometrowej obwodnicy Bierunia.
W kwietniu 2016 roku burmistrz Krystyna Wróbel wraz z innymi samorządowcami naszego regionu odbyła podróż do Warszawy by spotkać się w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa z Podsekretarzem Stanu Jerzym Szmitem oraz Dyrektorem Departamentu Dróg Publicznych Jarosławem Waszkiewiczem i omówić możliwie najszybszy termin rozpoczęcia inwestycji. (Dowiedz się więcej)
W czerwcu 2016 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla 40-kilometrowego odcinka drogi S1: Bielsko-Biała – Mysłowice Kosztowy według wariantu E. Na przeszkodzie stanęły jednak cztery odwołania, w tym dwa złożone przez organizacje ekologiczne, a dwa przez osoby prywatne. RDOŚ w Katowicach przekazała odwołania do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w dwóch transzach, w dniach: 19 lipca 2016 roku oraz 9 sierpnia 2016 roku. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie rozpoczęła do chwili obecnej postępowania odwoławczego.
7 listopada 2016 roku Program Inwestycyjny został przekazany do centrali drogą elektroniczną.
5 grudnia 2016 roku w Bielsku-Białej Premier Beata Szydło podpisała porozumienie w sprawie skierowania do realizacji ostatniego odcinka drogi ekspresowej S1.
15 marca 2017 roku Program Inwestycyjny dla budowy brakującego odcinka drogi ekspresowej S1 został podpisany.
Długość odcinka drogi ekspresowej S1 Kosztowy (Mysłowice) - Suchy Potok (Bielsko-Biała) to 39,71 km. Koszt wszystkich robót wyniesie 3 mld 570 mln zł.
Dowiedz się więcej na temat harmonogramu budowy S1