Biała Sala Doświadczania Świata i metoda Snoezelen
11 maja w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 2 w Lędzinach odbyło się uroczyste otwarcie Białej sali doświadczenia świata i metody Snoezelen. Biała Sala jest wnętrzem specjalnie zaprojektowanym do wielozmysłowej stymulacji dzieci. Światło i dźwięk przeplatają się w niej z zapachami i innymi atrakcyjnymi bodźcami. Biel wszystkich sprzętów zastosowana jest w niej celowo, aby osiągnąć niepowtarzalne efekty kolorystyczne za pomocą samego światła i jego natężenia. W tym celu używa się bezpiecznych luster, światłowodów, projektorów, kul lustrzanych, wodospadów i pasm świetlnych. Dla zapewnienia różnorodnych bodźców dźwiękowych w sali zamontowany jest nowoczesny zestaw nagłośnieniowy, zapewniający odpowiednią akustykę oraz przetwornik elektroakustyczny umożliwiający odczuwanie muzyki całym ciałem.
Stworzona sala jest dostosowana do potrzeb małych dzieci z różnymi wyzwaniami rozwojowymi i trudnościami. Mieszka w niej pluszowy bałwanek, który przez kolejne miesiące będzie bawił się razem z dziećmi. Wystrój sali jest wyjątkowo ciepły mimo, że mamy wrażenie przebywania w lodowej krainie, pełnej śniegu, lodowych sopelków i refleksów światła.
W sali realizowane będą zajęcia indywidualne i w małych grupach, muzykoterapia, zajęcia relaksacyjne i wyciszające, zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju. Cele terapeutyczne w Białej Sali są uzależnione od wykorzystywanych bodźców, kolorów, zapachów i muzyki. Mogą aktywizować dzieci nieśmiałe, ale także mogą wyciszyć dzieci niespokojne, z trudnościami emocjonalnymi lub przeżywające trudne chwile. Dzieci potrzebujących takiego wsparcia jest w przedszkolu z roku na rok coraz więcej.
Podczas stymulacji głównych zmysłów: dotyku, wzroku, słuchu i węchu do układu nerwowego dziecka dostarczane są bodźce, które niezwykle korzystnie wpływają na cały jego rozwój. Dziecko uczestnicząc w zajęciach wycisza się lub aktywizuje, uczy się koncentrować na bodźcach słuchowych i wzrokowych, wzbogaca swoje doświadczenia sensoryczne, poprawia orientację w schemacie ciała, świadomość ciała, zdolność koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, poczucie rytmu, uczy się współpracować z terapeutą i rówieśnikami. A co najważniejsze- doświadcza pozytywnych emocji.