• Zmiana wielkości czcionki
  • Zmiana kontrastu

Formularz wyszukiwania

Strategia Rozwoju Miasta

 

STRATEGIA ROZWOJU

MIASTA LĘDZINY

DO ROKU 2020

LĘDZINY 2008

Spis treści:

 

  1. Wprowadzenie

  2. Diagnoza strategiczna miasta Lędziny

    1. Położenie i ogólna charakterystyka miasta

    2. Mocne strony i szanse rozwojowe. Słabe strony i zagrożenia dla rozwoju.

    3. Lędziny w 2020 roku

    1. Wizja rozwoju miasta

    2. Strategiczne kierunki rozwoju miasta

  3. Priorytety i cele strategiczne miasta Lędziny

  4. Wytyczne programów strategicznych

  5. Wdrażanie strategii

 



1. Wprowadzenie



Podjęcie prac nad Strategią Rozwoju Miasta Lędziny do 2020 Roku stanowi pierwszy i kluczowy etap porządkowania wiedzy o mieście, wyznacza kierunki jego rozwoju oraz, co może okazać się najważniejsze inicjuje wspólne i partnerskie działania na rzecz rozwoju miasta. Strategia rozwoju określa podstawowe potrzeby społeczne, gospodarcze i środowiskowe w postaci priorytetów i celów długookresowych. Tworzenie strategii rozwoju jest procesem ciągłym i stale zorientowanym na wdrażanie i kontrolowanie dochodzenia do postawionych celów.


W dobie nowego tysiąclecia, nasyconego zagrożeniami i pojawiającymi się szansami, podporządkowanym procesom globalizacji i powiększającej się konkurencji, niezbędną dla każdej organizacji w tym samorządowej, staje się potrzeba wypracowania własnego planu działania na przyszłość, który pozwoli na dostosowanie się do szybko zachodzących zmian oraz do stawienia czoła stale rozwijającej się konkurencji.


Strategia nadaje długookresowy kierunek zmianom powodującym rozwój poprzez określenie priorytetów i celów strategicznych oraz w kolejnym kroku, w myśl jednej z podstawowych zasad przyświecających działaniu Unii Europejskiej, koncentrację zasobów i działań. Strategia stanowi ramy dla podejmowania kluczowych decyzji w przyszłości, opracowywania planów realizacyjnych i składających się na nie projektów. Jednym z jej podstawowych celów jest wyzwalanie i utrwalanie aktywności całego społeczeństwa miasta.


Wspólne tworzenie strategii rozwoju przez liderów lokalnych przyczyni się do uzyskania konstruktywnego porozumienia wszystkich mieszkańców wokół celów oraz do wzmocnienia procesów samoorganizacji społeczności lokalnej. Podjęcie wspólnego wysiłku przygotowania strategii, uczestnictwo w tych pracach oraz współdziałanie wszystkich partnerów sceny lokalnej w tym procesie jest wyrazem rzeczywistej identyfikacji z miastem, z jego tradycją i kulturą. Posiadanie przez gremia opracowujące strategię rozwoju dobrego rozpoznania potrzeb i oczekiwań mieszkańców, funkcjonujących w nim przedsiębiorstw, potrzeb i wymagań odwiedzających miasto gości oraz poszukujących lokalizacji firm i inwestorów pozwoliło na przygotowanie atrakcyjnej wizji rozwoju miasta i uruchomienie w nim procesów, które doprowadzą do tego do czego jest powołany samorząd lokalny - poprawy jakości życia mieszkańców.


2. Diagnoza strategiczna miasta Lędziny

 

    1. Położenie i ogólna charakterystyka miasta.

 

Położenie


Lędziny położone są w środkowej części województwa śląskiego, w pewnym oddaleniu od mocno zurbanizowanego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Centrum miejscowości wyznaczają współrzędne geograficzne: 19º07' długości geograficznej wschodniej i 50º08' szerokości geograficznej północnej. Miasto sąsiaduje od północy z Katowicami i Mysłowicami, od wschodu z Imielinem i Chełmem Śląskim, od południa z Bieruniem, od zachodu z Tychami.

Teren Lędzin wchodzi w skład dwóch jednostek fizyczno-geograficznych. Części północno-zachodnia i północna miasta, obejmujące dzielnice: Hołdunów, Zamoście, Ratusz, Centrum, Blych i Smardzowice, leżą na pograniczu Wyżyny Śląskiej. Południowo-wschodnia część z dzielnicami: Rachowy, Goławiec i Górki, stanowi fragment Kotliny Oświęcimskiej.

Miasto zajmuje obszar o powierzchni 3 104 ha (Dane Urzędu Miasta Lędziny) i nie posiada zwartej przestrzennie zabudowy: pomiędzy poszczególnymi dzielnicami rozciągają się pola, lasy i tereny przemysłowe. Na terenie Lędzin występują dwa cieki wodne - Potok Goławiecki i rzeka Przyrwa, należące do zlewiska Wisły.

Przez obszar gminy przechodzi linia kolejowa biegnąca do Tych i Mysłowic. Przez północny skraj miasta przebiega dwujezdniowa droga krajowa nr S1(E75), umożliwiająca szybkie połączenie w kierunkach: Bielsko Biała - Cieszyn oraz Port Lotniczy Pyrzowice - Warszawa - Gdańsk. W niedalekiej odległości na północ ok. 9 km. znajduje się krzyżowanie drogi S1 z autostradą A4(E40) leżącą w transeuropejskim korytarzu transportowym sieci TEN-T biegnąca od granicy z Niemcami do Krakowa a w 2012 dalej do granicy z Ukrainą.. Ponadto w najbliższych latach planowane jest powstanie drogi ekspresowej S1 równoległej do istniejącej drogi krajowej S1 na odcinku Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała.

Ludność gminy.


Liczba mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, według danych na koniec grudnia 2007 roku, wynosi 16 046 osób, a na koniec grudnia 2006 wynosiła 16 156. co daje spadek liczby ludności o 110 osób. Liczbę ludności ze względu na wiek produkcyjny na koniec grudnia 2006 przedstawia tabela 1.


Liczba ludności w wieku

liczba ludności w wieku nieprodukcyjnym na 100 ludności w wieku produkcyjnym

przedprodukcyjnym

produkcyjnym

poprodukcyjnym

3632

10454

2070

54,5

TAB 1 Ludność w wieku produkcyjnym i nieprodukcyjnym w 2006 roku

(źródło: Urząd Statystyczny w Katowicach)


Z danych dotyczących całego powiatu bieruńsko-lędzińskiego wynika, że na jego terenie występował w ostatnich latach dodatni przyrost naturalny (I półrocze 2008 1,6 na 1000 ludności) oraz dodatnie saldo migracji przedstawione w tabeli 2


Napływ

Odpływ

Saldo migracji

ogółem

na 1000 ludności

835

749

+86

+1,5

TAB 2.Migracje wewnętrzne i zagraniczne ludności na pobyt stały w 2006 r

(źródło: Urząd Statystyczny w Katowicach)


Prognoza na lata 2010 - 2025 zakłada stały wzrost liczby ludności przedstawiony w tabeli 3.


Lata

2010

2015

2020

2025

Liczba ludności w 100

56,2

56,6

57,2

57,4

TAB 3.Prognoza ludności stan an koniec roku

(źródło: Urząd Statystyczny w Katowicach)

Na jeden km2 powierzchni przypada średnio 514 osób, ale w poszczególnych dzielnicach gęstość zaludnienia jest zróżnicowana - zdecydowanie największa jest w Lędzinach i Hołdunowie, w których znajdują się bloki wielorodzinne, natomiast dużo mniejsza jest w pozostałych dzielnicach, w których przeważa zabudowa jednorodzinna.

W latach dziewięćdziesiątych zachodziły istotne zmiany z zakresie liczby i struktury ludności Lędzin. W dużej mierze były one wynikiem przemian w sferze ekonomicznej na obszarze gminy i w większym stopniu zależały od migracji ludności niż od ruchu naturalnego.

Poczynając od roku 1996 zwiększa się liczba urodzeń i systematycznie spada liczba mieszkańców w wieku poprodukcyjnym (65 i więcej lat), co może być początkiem odmłodzenia społeczeństwa lędzińskiego. Tendencję wzrostową widać również w przedziale wiekowym 20-64 lata.

2.2. Mocne strony i szanse rozwojowe. Słabe strony i zagrożenia dla rozwoju

 

WNIOSKI Z DIAGNOZY SYTUACJI SPOŁECZNO-GOSPODARCZEJ MIASTA

 

Z analizy wewnętrznych przewag miasta w odniesieniu do jednostek konkurencyjnych można wyodrębnić kilka kluczowych czynników . Na pierwszy plan wysuwa się korzystne położenie geograficzne zarówno pod względem komunikacyjnym jak i bliskości konurbacji w połączeniu z znaczą powierzchnią wolnych terenów pod inwestycje w pobliżu Tychów, które cierpią na ich brak. Następne w kolejności czynniki to baza sportowo rekreacyjna oraz potężny i stabilny pracodawca chociaż dywersyfikacji rozwoju gospodarczego w przypadku dekoniunktury w branży o kluczowym znaczeniu dla miasta mogą nie okazać się korzystne. Struktura ludności Lędzin oraz saldo migracji na tle całego województwa przedstawia się ogólnie korzystnie.

Diagnoza słabych stron miasta ukazała następujące kluczowe czynniki: zły stan techniczny infrastruktury drogowej, transportowej i inwestycyjnej, mała przedsiębiorczość mieszkańców oraz brak miejsca centralnego, jakim jest Rynek. Można przyjąć, że wynikają one z braku koncepcji rozwoju miasta i słabej komunikacji ze społeczeństwem i jego liderami w Lędzinach. Wpływ na to miały zapewne poprzednie elity rządzące, które nie zdołały wypracować skutecznych kanałów komunikacyjnych, obszarów wsparcia dla dotychczas działających środowisk liderskich oraz usunięcia blokad dla dalszego rozwoju ich inicjatyw i projektów. Ukazuje to wagę problemów społecznych przed jakimi stoją obecne środowiska rządzące, dla których jednym z podstawowych zadań staje się wciągnięcie do urzeczywistniania wizji rozwoju również tej części społeczeństwa, która dotychczas nie brała aktywnego udziału w kreowaniu rzeczywistości swojej małej ojczyzny.

Rozwoju jakiejkolwiek organizacji nie można rozpatrywać nie uwzględniając wyzwań i presji pojawiających się w otoczeniu zewnętrznym. Za kluczowe szanse na rozwój Lędzin należy uznać zainteresowanie terenami inwestycyjnymi okazywane przez podmioty zewnętrzne, pojawiające się dodatkowe środki na rozwój (w szczególności fundusze unijne), bliskość powstającej metropolii górnośląskiej jak również dalszy rozwój infrastruktury transportowej w bezpośrednim sąsiedztwie miasta a mianowicie budowa nowej trasy S-1. W definiowaniu zagrożeń zewnętrznych kluczowymi okazują się konkurencja ze strony miast i gmin ościennych w pozyskiwaniu inwestorów i środków zewnętrznych, możliwe opóźnienie w budowie trasy S-1 oraz niestabilną sytuację prawną samorządów. Obrazuje to skalę problemów, na które może natrafić społeczność lokalna realizując zakładany scenariusz rozwoju, a na które nie będzie mieć ona bezpośredniego wpływu. Uwzględnienie tych czynników w fazie planowania i projektowania może mieć kluczowy wpływ na powodzenie realizacji zamierzonych celów, dlatego kolosalne znaczenie ma skuteczne uzmysłowienie sobie ich przez liderów.

 

Mocne strony miasta

 


M. 1. Dogodne położenie miasta w układzie komunikacyjnym Aglomeracji Górnośląskiej - skrzyżowanie głównej drogi ekspresowej S 1 (istniejącej i projektowanej) z autostradą A-4.

 

M.2. Środowiskowe walory zamieszkania - miasto położone jest na obrzeżach obszarów przemysłowych Konurbacji Górnośląskiej; może stanowić atrakcyjne miejsce zamieszkania dla osób ceniących ciszę i spokój.

 

M.3. Niezdegradowane środowisko naturalne w szczególności tereny zalewu nadające się na zagospodarowanie pod kątem wypoczynku i rekreacji dla mieszkańców zarówno miasta jak i okolic.

 

M.4. Istniejące bogate złoża węgla kamiennego eksploatowane przez KWK Ziemowit zapewniające stabilne miejsca pracy na wiele lat.

 

M.5. Stosunkowo młode społeczeństwo świadome swojej roli w społeczeństwie i pragnące stale doskonalić swoje kwalifikacje jednocześnie kultywujące tradycje.

 

 

Słabe strony miasta

 

 

S 1. Zły stan techniczny infrastruktury zarówno drogowej, transportowej, środowiskowej jak i inwestycyjnej.

 

S.2. Niska przedsiębiorczość mieszkańców i problemy z poszanowaniem przez nich własności publicznej.

 

S.3. Miasto nie posiada miejsc reprezentacyjnych, w szczególności brakuje

wykształconego miejsca centralnego jakim jest rynek.

 

S.4. Brak dalekosiężnej koncepcji rozwoju miasta oraz problemy z przepływem informacji na linii urząd - mieszkańcy.

 

S.5. Miasto posiada zaniedbane i częściowo zdegradowane tereny zielone wymagające uporządkowania i odnowy

 

 

 

Szanse rozwojowe miasta

 

 

P.1. Zainteresowanie inwestorów uwarunkowane bliskością Tyskiej Podstrefy KSSE, możliwą współpracą z gminami ościennymi oraz integracją Polski z Unią Europejską i przewidywanym wejściem do strefy euro.

P.2. Możliwość wsparcia projektów rozwojowych zewnętrznymi środkami w szczególności funduszami europejskimi i rządowymi.

P.3. Planowana budowa trasy szybkiego ruchu S 1 przechodzącej przez obrzeża miasta.

P.4. Brak wolnych terenów inwestycyjnych w pobliskich Tychach.

 

 

Zagrożenia dla rozwoju miasta

 

 

Z.1. Skuteczniejsze ubieganie się o inwestorów i środki zewnętrzne przez okoliczne gminy.

Z.2. Opóźnienie zakończenia budowy odcinka trasy S1 przebiegającego przez miasto.

Z.3. Zmiany w prawie stanowionym na szczeblu krajowym spowodowane zmianami polityki kolejnych rządów.

Z.4. Spowolnienie gospodarcze skutkujące brakiem zainteresowania terenami inwestycyjnymi i spadkiem koniunktury na surowce energetyczne.

 

 

3. Lędziny w 2020 roku

 

3.1. Wizja rozwoju miasta

Wizja rozwoju Lędzin do 2020

 

Na wizję rozwoju miasta Lędziny składa się 5 wartości

 

Lędziny to miasto:

 

  1. będące miejscem nowoczesnego i przyjaznego środowisku przemysłu wydobywczego, którego działalność nie koliduje z rozwojem ośrodka rekreacji i wypoczynku zaspokajającego potrzeby mieszkańców miasta jak i miejscowości sąsiednich, a wysoka aktywność kulturalna, jakość przestrzeni publicznej i stan środowiska przyrodniczego tworzą specyficzną lokalna atmosferę dla mieszkańców i gości.

  2. gdzie władze publiczne wykorzystują zaangażowanie społeczników, działaczy i liderów lokalnych, inspirują mieszkańców do działalności na rzecz wspólnego dobra jakim jest nasza mała ojczyzna i systemowo wspierają inicjatywy oddolne,

  3. godzące wysoką jakość życia z trwałym i zrównoważonym rozwojem gospodarczym opartym o:

  • przedsiębiorczość i pomysłowość kapitału ludzkiego jakim są mieszkańcy, którzy niezależnie od wieku ciągle rozwijają się doskonaląc swoje kwalifikacje,

  • napływ inwestycji zewnętrznych,

  • rozwój wyspecjalizowanych usług wysokiej jakości takich jak: medyczne, turystyki rekreacyjnej, budowlane, logistyczne, socjalne i edukacyjne.

  1. zapewniające swoim mieszkańcom optymalne warunki rozwoju poprzez

  • pomoc w zaspokajaniu ich kulturalnych, edukacyjnych, mieszkaniowych i rekreacyjnych potrzeb,

  • zagwarantowanie bezpieczeństwa publicznego, socjalnego i zdrowotnego,

  • zintegrowanie ich wokół wspólnych inicjatyw,

  • działania równoważące rynek pracy.

  1. aktywnie wykorzystujące położenie geograficzne, ogólnokrajową i wojewódzką siec komunikacyjną i poszukujące nowych szans pojawiających się w otoczeniu, oferujące dogodne warunki dla napływu nowych mieszkańców oraz inwestorów zaspokajających ich rosnące potrzeby, gotowe do konkurowania o środki zewnętrzne dla wsparcia realizacji swoich projektów rozwojowych.

 

3.2. Strategiczne kierunki rozwoju miasta


Pożądane strategiczne kierunki rozwoju miasta


Wizja rozwoju Lędzin oraz obserwacja kierunków przemian w mieście i jego otoczeniu pozwalają na sformułowanie strategicznych kierunków rozwoju:

  1. Budowanie konkurencyjnej pozycji miasta poprzez wykorzystywanie szans i kreowania nowych wartości rozpoznawalnych w bliższym i dalszym otoczeniu.

Chodzi w szczególności o poprawę pozycji i rozpoznawalności miasta w powiecie i aglomeracji poprzez wyeksponowanie jego wyróżników oraz przyciąganie nowych zasobów (inwestorów, mieszkańców, organizacji non profit, środków finansowych) wpływających na jego rozwój.

  1. Rozwijanie nowych, innowacyjnych i wspieranie istniejących funkcji gospodarczych i społecznych bazujących na kapitale ludzkim, geograficznym i środowiskowym.

Chodzi o sprawienie aby lokalne podmioty gospodarcze otwarły się w jak największym stopniu na otoczenie oraz zachowywały się elastycznie w stosunku do zmieniających się potrzeb rynku. Ponadto warto zauważyć nowe możliwości związane z rozwojem w bezpośrednim sąsiedztwie miasta ponadregionalnego układu transportowego oraz coraz większych wymagań bogacących się mieszkańców w stosunku do usługodawców.

  1. Pogłębianie dialogu społecznego i wciąganie coraz większej liczby mieszkańców w działania mające na celu szeroko pojęty rozwój miasta.

Chodzi o wyzwolenie szeroko rozumianej aktywności mieszkańców i równoległe systemowe wspieranie ich działań przez władze lokalne.

 

4. Priorytety i cele strategiczne miasta Lędziny.

 

PS 1 Lędziny miejscem aktywnego wypoczynku i rekreacji mieszkańców miasta i okolic przez cały rok.

 

 

CS 1.1 Zagospodarowane terenów w okolicy zalewu na cele całorocznej aktywnej rekreacji.

 

CS 1.2 Zagospodarowane pozostałe tereny i spójny system wypoczynkowo turystyczny oparty o bezpieczne i łatwe przemieszczanie się pomiędzy nowo wykreowanym centrum a terenami rekreacyjnymi.

 

CS 1.3 Aktywna promocja walorów rekreacyjnych miasta.

 

 

Uzasadnienie priorytetu strategicznego 1:


Miasto posiada stosunkowo dużą powierzchnię terenów zielonych częściowo zagospodarowanych na cele rekreacyjne. Z uwagi na położenie miasta w pobliżu dużego skupiska ludności jakim jest konurbacja górnośląska rysuje się realna szansa na wzrost zainteresowania miejscami gdzie można, niezbyt daleko od miejsca zamieszkania, aktywnie spędzić wolny czas w kontakcie z naturą. Tendencja ta będzie narastać wraz z kurczeniem się tego typu terenów na terenie przyszłej metropolii z uwagi na jej przyspieszony rozwój i napływ mieszkańców i inwestycji. Jednocześnie nie każdy i nie codziennie będzie w stanie dotrzeć do miejsc obecnie powszechnie znanych jako tereny rekreacyjne dla mieszkańców województwa śląskiego jakimi są Beskidy i Jura Krakowsko-Częstochowska. W dobie ostrej konkurencji na rynku usług turystyczno rekreacyjnych celowym jest takie zagospodarowanie terenów aby mogły służyć mieszkańcom i przyciągać odwiedzających przez cały rok niezależnie od warunków pogodowych.

Wykreowanie przez władze, przy współudziale liderów lokalnych, ogólnodostępnej i tętniącej życiem przestrzeni publicznej, która będzie postrzegana jako centrum przejmie na siebie typowe funkcje miastotwórcze szczególnie istotne w przypadku stosunkowo małych miejscowości znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie metropolii. Powstanie takiego miejsca wyjdzie na przeciw oczekiwaniom mieszkańców niezależnie od wieku dając możliwość uczestniczenia w życiu społeczności nie tylko okazjonalnie w przypadku organizowanych oficjalnych imprez i uroczystości.

Ponadto zagospodarowanie wyżej wymienionych terenów będzie sprzyjało osiedlaniu się ludności pracującej w metropolii w jej bezpośrednim sąsiedztwie co z kolei przyczyni się do wzrost wartości terenów pod budownictwo mieszkaniowe i przyczyni się do zmiany postrzegania miasta jako gminy górniczej.


PS 2 Lędziny miejscem harmonijnego rozwoju istniejących i powstawania nowych w tym innowacyjnych działalności gospodarczych.

 

 

CS 2.1 Integracja środowisk gospodarczych istniejących i potencjalnych wokół pojawiających się szans i wyzwań.

 

CS 2.2 Aktywna promocja walorów inwestycyjnych miasta w celu pozyskania nowych mieszkańców i inwestorów.

 

CS 2.3 Ścisła współpraca z przemysłem wydobywczym w trosce o jego rozwój poszanowanie środowiska naturalnego.

 

 

Uzasadnienie priorytetu strategicznego 2:


Środowiska gospodarcze na terenie miasta nie wykazywały dotychczas tendencji integracyjnych. Wynika to z faktu istnienia wiodącego zakładu pracy, który jest pracodawcą dla znaczącej części mieszkańców oraz z pozostawaniu miasta niejako na uboczu głównych organizmów miejskich gdzie przedsiębiorcy będąc poddani silnej presji konkurencyjnej wcześniej dostrzegli korzyści płynące ze wspólnego działania.

Istnienie wielkiego pracodawcy zapewniającego stabilne i długotrwałe zatrudnienie wywarło także inny negatywny skutek a mianowicie nie wykształciła się w stopniu odpowiadającym obecnym wyzwaniom przedsiębiorczość mieszkańców. Stanowi temu można zaradzić poprzez wspieranie rodzimych środowisk przedsiębiorców w szczególności potencjalnych oraz aktywne poszukiwanie inwestorów zewnętrznych, których można przyciągnąć przedstawiając walory lokalizacji inwestycji w miejscu do tego przygotowanym, doskonale skomunikowanym i w pobliżu dużego skupiska ludności i działalności gospodarczych.

Istnienie perspektywicznego przemysłu wydobywczego należy wykorzystać do rozwoju gospodarczego miasta we ścisłej współpracy szczególnie na polu poszanowania zasobów środowiska naturalnego oraz partycypacji w działaniach nakierowanych na zagospodarowanie czasu wolnego pracowników.


PS 3 Harmonijnie rozwijana infrastruktura drogowa i inwestycyjna wpływa na racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska naturalnego.

 

 

CS 3.1 Infrastruktura drogowa i transport dostosowane do zapotrzebowania wewnętrznego i zmieniającej się ponadlokalnej sieci drogowej.

 

CS 3.2 Racjonalne zarządzanie terenami pod inwestycje mieszkaniowe, gospodarcze i rolnicze.

 

CS 3.3 Nowoczesne i racjonalne wykorzystywanie zasobów środowiska naturalnego z zachowaniem jego bogactwa dla obecnego i przyszłych pokoleń.

 

 

Uzasadnienie priorytetu strategicznego 3:

 

Jednym z podstawowych atutów miasta, na postawie którego oparto priorytety jest jego położenie geograficzne i tereny nadające się do zagospodarowania. Atuty te znacznie stracą na wartości jeżeli nie zostaną odpowiednio doposażone i wyeksponowane. Infrastruktura komunikacyjna i transportowa musi umożliwiać wykorzystanie atutów jakie miasto posiada. Nawet najlepsza promocja terenów inwestycyjnych czy rekreacyjnych nie przyciągnie zainteresowanych jeżeli w sposób szybki, płynny i bezpieczny nie będą w stanie dotrzeć na miejsce lub się z niego wydostać w kierunku głównych korytarzy transportowych. Nie podlegającym dyskusji staje się problem opracowania całościowej koncepcji dostosowania miejskiej sieci dróg do zakładanego rozwoju zarówno miasta jak również ponadlokalnej infrastruktury drogowej.

W przypadku posiadania znacznych obszarów nadających się pod szeroko rozumiane inwestycje oczywistym wydaje się racjonalne nimi zarządzanie poprzez dostosowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta do przedstawionych priorytetów i celów strategicznych aby stopniowo przygotowywać infrastrukturę drogową i uzbrojenie terenów w zgodzie z zasadami dobrego gospodarowania.

Wszystkie powyższe działania powinny być prowadzone przy zachowaniu maksymalnej troski o jak najmniejsze obciążanie środowiska naturalnego mając stale na uwadze, że pożyczamy go od przyszłych pokoleń. Nadmierna degradacja środowiska w znacznym stopniu obniża jakość życia zamieszkujących go ludzi co najczęściej prowadzi do emigracji z zahamowania rozwoju co byłoby trendem jaknajmniej pożądanym.

 

PS 4 Wysoka aktywność mieszkańców miasta przejawiająca się uczestnictwem w życiu lokalnej wspólnoty, doskonaleniu własnych kwalifikacji oraz atrakcyjnym spędzaniu czasu wolnego.

 

 

CS 4.1. Kompleksowy system edukacji i oświaty, nastawiony na wykorzystanie nowoczesnych technologii komunikacyjnych, obejmujący mieszkańców w każdym wieku zachęcający do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji w zależności od sytuacji na rynku pracy jak również zainteresowań.

 

CS 4.2. Efektywny system organizowania czasu wolnego dla wszystkich mieszkańców miasta i okolic bazujący na cyklicznych imprezach kulturalnych inspirowanych przez środowiska lokalne.

 

CS 4.3. System opieki zdrowotnej i społecznej szybko i niezawodnie reagujący na potrzeby osób szczególnie tych w trudniejszej sytuacji.

 

CS 4.4. System wspierania inicjatyw podejmowanych przez mieszkańców i organizacje pozarządowe.

 

 

Uzasadnienie priorytetu strategicznego 4:

 

Podstawowym zadaniem wspólnoty samorządowej jest dbałość o wysoką jakość życia mieszkańców rozumianą trójpłaszczyznowo: ekonomiczną, ekologiczną i społeczną co skutkuje ich zadowoleniem z przynależności do wspólnoty. Zapewnienie szerokiego wyboru możliwości spędzania wolnego czasu dostosowanych do potrzeb poszczególnych grup społecznych stanowi o stopniu zaangażowania samorządu w całokształt życia wspólnoty.

Zasadnicze znaczenie posiada tutaj możliwość stałego pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności nie tylko w sposób sformalizowany. Staje się coraz łatwiejsze we współczesnym świecie powszechnego dostępu do zasobów wiedzy przy wykorzystaniu ogólnoświatowej sieci Internet. Dlatego też pilnym wyzwaniem skaje się zapewnienie wszystkim mieszkańcom, bez względu na ich status majątkowy i miejsce zamieszkania możliwości dostępu do tych zasobów. Idea „kształcenia przez całe życie" a nie tylko w wieku szkolnym zdobywa coraz więcej zwolenników i z konieczności staje się powoli wartością pożądaną, o czym nie mogą zapominać świadome swej roli władze lokalne.

Istnienie możliwości rozwoju jednostki poprzez szeroko rozumiany dostęp do dóbr kultury jest ukoronowaniem działalności jakiejkolwiek wspólnoty. Całokształt życia kulturalnego powinien uwzględniać uwarunkowania zarówno społeczne, wiekowe jak również mieć na uwadze, różne gusta odbiorców. Dlatego stworzenie kalendarza imprez cyklicznych uwzględniającego powyższe wnioski nie powinno budzić wątpliwości.

Każdej społeczność składa się z szeregu jednostek o różnych potrzebach i możliwościach ich realizacji, dlatego też nie można zapominać o grupie, która możliwości te ma znacznie ograniczone najczęściej nie z własnej winy. Powstanie programu dającego szansę na zwiększenie udziału w działalności wspólnoty i opieki w przypadku trwałej niemożności w pełnym jego wykorzystaniu powinno przyświecać działaniom władz każdego szczebla.

Aktywność społeczna znajduje swoje podstawy w cechach mieszkańców miasta, a jej rozwój wynika ze stwarzania właściwych warunków i konkretnego systemu wsparcia przez władze lokalne.

  1. Wytyczne programów strategicznych.

 

Strategia rozwoju miasta Lędziny stanowi dobrą podstawę dla opracowania dokumentów uszczegóławiających cele w niej przedstawione. Dobrą praktyką jest, gdy dokumenty te zawierają pewne elementy wspólne pozwalające odnosić je do dokumentu nadrzędnego jakim jest dla nich strategia. Wytyczne do programów strategicznych powinny mieć równocześnie charakter rozwiązań strategicznych.

Zasadniczą częścią programów strategicznych są projekty. Projekty rozumiane jako działania pozwalające na zrealizowanie celów strategicznych poprzez:

  • wykorzystanie potencjałów miasta i szans tkwiących w jego otoczeniu,

  • przezwyciężenie słabości miasta i zagrożeń w jego otoczeniu,

  • wzmocnienie korzystnych i/lub osłabienie niekorzystnych uwarunkowań pomiędzy czynnikami wnętrza i otoczenia,

  • kreowanie nowych najlepiej innowacyjnych wartości.

 

Tak rozumiane projekty strategiczne stanowią odpowiedzi na następujące pytania:

Jakie działania pozwolą uaktywnić posiadane przewagi?

  • Jakie działania pozwolą zniwelować posiadane słabości?

  • Jakie działania przyczynią się do wykorzystania szans pojawiających się w otoczeniu?

  • Jakie działania pozwolą przezwyciężyć zagrożenia zidentyfikowane w otoczeniu?

  • Jak za pomocą zidentyfikowanych przewag wykorzystać rozpoznane szanse?

  • Jak za pomocą zidentyfikowanych przewag zniwelować rozpoznane zagrożenia?

  • Jak wyeliminować negatywny wpływ słabości na możliwość wykorzystania szans?

  • Jak ograniczyć zjawisko potęgowania zagrożeń przez słabości?

 

 

Struktura opisu wytycznych do programów strategicznych powinna przedstawiać się następująco:

 

1. Program strategiczny.

Nazwa kierunku

Nazwa projektu

Cel strategiczny osiągany w wyniku realizacji projektu

Pozostałe cele strategiczne na które ma wpływ realizowany projekt

Wskaźniki realizacji projektu

Ranga projektu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proponowane strategiczne programy rozwoju:

 

I. Program rozwoju turystyki i rekreacji w mieście w tym zagospodarowania zalewu.

II. Program rozwoju innowacyjnych działalności gospodarczych.

III. Program poprawy ładu przestrzennego i utworzenia centrum miasta.

IV. Program wspierania rozwoju kultury.

V. Program wzmacniania kapitału ludzkiego.

VI. Program rozwoju infrastruktury miasta.

VII. Program aktywizacji i kształtowania postaw mieszkańców.

VIII. Program promocji miasta.

6. Wdrażanie strategii.

 

HARMONOGRAM REALIZACJI STRATEGII

 

Zadanie

Podmiot odpowiedzialny

Termin

Zatwierdzenie i uchwalenie ostatecznej wersji strategii

Rada Miasta

12.2008

Powołanie pełnomocnika ds. wdrażania strategii (PWS), zajmującego się kwestiami monitoringu, promocji strategii oraz przygotowania organizacyjnego dla strategii i kolejnych projektów

Urząd Miasta (UM)

1.2009

Przygotowanie materiałów do promocji i komunikacji strategii wśród mieszkańców i potencjalnie zainteresowanych podmiotów.

PWS

1 - 2. 2009

Przekształcenie zespołu warsztatowego pracującego nad strategią - po ewentualnej korekcie składu - w Lokalny Komitet Rozwoju (LKR)

UM

1.2009

Ustalenie reguł współpracy pomiędzy UM a LKR

UM

LKR

1.2009

Wypracowanie szerokiej listy pomysłów na projekty realizujące cele strategii

PWS

LKR

1 - 3.2009

Kampania promująca i komunikująca strategię wśród mieszkańców miasta (w tym seria bezpośrednich spotkań)

UM

PWS

1 - 2.2009

Ustalenie procedur dotyczących aktualizowania strategii i zbierania nowych propozycji projektowych

UM

LKR

PWS

3 - 4.2009

Reorganizacja struktury UM pod kątem zarządzania wdrażaniem strategii

UM

1.2009 w miarę potrzeb

Przygotowanie systemu monitoringu wdrażania strategii -obieg informacji, wskaźniki produktu, rezultatu oddziaływania, system zbierania

PWS

1 - 3.2009

Uzupełnienie listy projektów priorytetowych opracowywanych w celu uzyskania wsparcia z funduszy strukturalnych w okresie programowania 2007 - 2013

LKR

PWS

corocznie

Przygotowanie niezbędnej dokumentacji dla wybranych projektów.

UM

PWS

w miarę potrzeb

Organizacja szkoleń poszerzających wiedzę i kompetencje pracowników UM w kontekście wdrażania strategii, zarządzania projektami i pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych.

UM

proces ciągły

Tworzenie bazy projektów i jej systematyczne aktualizowanie.

PWS

proces ciągły

Promowanie liderów wdrażania strategii w różnych częściach miasta aktywizujących mieszkańców na rzecz wdrażania strategii.

PWS

LKR

proces ciągły

Zbieranie danych o potrzebach i inicjatywach w dzielnicach i ich uwzględnianie w trakcie modyfikacji strategii

PWS

proces ciągły

Wybór kolejnej puli projektów mogących uzyskać wsparcie z funduszy strukturalnych w okresie programowania 2014 - 2020

LKR

PWS

2012 - 2013

Stała koordynacja lokalnych dokumentów o charakterze strategicznym (w tym miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) oraz uzupełnianie strategii o programy realizacyjne

LKR

PWS

proces ciągły

 

 

 

Współpraca
Powiat Bieruńsko-LędzińskiBieruńBojszowyChełm ŚląskiImielinTychyWojewództwo ŚląskieUrząd Marszałkowski Województwa ŚląskiegoŚląski Urząd Wojewódzki w KatowicachPowiatowy Urząd Pracy w TychachRevucaRoccagorgaUnicov