Wydział Gospodarki Miejskiej
Do zadań i kompetencji Wydziału Gospodarki Miejskiej należy w szczególności:
W zakresie przygotowania inwestycji do realizacji:
1. przygotowanie zadania inwestycyjnego do uzyskania pozwolenia na budowę lub innych dokumentów formalno-prawnych przewidzianych prawem,
2. analiza i opracowywanie wytycznych do projektowania,
3. przygotowanie dokumentacji dla wniosków o współfinansowanie ze środków UE w stosunku do zadań przygotowywanych i realizowanych przez Wydział,
4. pozyskiwanie analiz, studiów, koncepcji urbanistyczno-architektonicznych i dokumentacji projektowych,
5. współpraca z projektantami na etapie sporządzania dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej i kosztów inwestorskich,
6. analiza i weryfikacja uzyskanych opracowań, sprawdzanie ich kompletności i zgodności z zamówieniami oraz wymogami uzgodnień branżowych,
7. przygotowanie materiałów, wniosków i pozyskiwanie uzgodnień i opinii wymaganych przepisami prawa oraz decyzji administracyjnych.
W zakresie realizacji inwestycji:
1. nadzorowanie realizacji inwestycji w " inwestorstwie bezpośrednim",
2. nadzorowanie realizacji inwestycji wykonywanych przy pomocy inwestorów zastępczych lub inżynierów kontraktów,
3. przygotowanie i nadzorowanie realizacji umów z inspektorami nadzoru inwestorskiego,
4. przygotowanie i nadzorowanie realizacji umów o inwestorstwo zastępcze i z inżynierami kontraktów,
5. opracowanie materiałów do zamówień publicznych w zakresie robót nieprzewidzianych i dodatkowych oraz opracowanie projektów aneksów,
6. uzgadnianie harmonogramów realizacji inwestycji,
7. analiza kosztorysów inwestorskich,
8. weryfikacja kosztorysów ofertowych pod względem zgodności z warunkami przetargu i specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
9. weryfikacja, opracowywanie lub pozyskiwanie kosztorysów na roboty dodatkowe i nieprzewidziane,
10. przygotowanie materiałów i przekazywanie placów budowy wykonawcom,
11. nadzór realizacji inwestycji, w tym analiza realizacji rzeczowo-finansowej,
12. weryfikacja kosztów realizacji inwestycji pod względem zgodności z umową i prawidłowości zastosowania cen,
13. przygotowywanie materiałów do wniosków o zmiany w budżecie,
14. przeprowadzanie i/lub uczestnictwo w odbiorach częściowych i końcowych robót,
15. weryfikacja pod względem finansowym i formalnym faktur za wykonane prace,
16. prowadzenie ewidencji wydatkowanych środków,
17. prowadzenie ewidencji umów Wydziałowych, porozumień oraz zabezpieczeń należytego wykonania,
18. rozliczanie kosztów inwestycji zakończonych, przygotowywanie i wystawianie dowodów przejęcia środka trwałego,
19. przygotowanie dokumentacji niezbędnej przy odbiorach technicznych,
20. odbiór zakończonych robót inwestycyjnych i przekazywanie obiektów do użytkowania
21. prowadzenie przeglądów gwarancyjnych inwestycji,
22. opracowywanie okresowych informacji i sprawozdań z realizacji inwestycji,
23. określanie zapotrzebowania na środki finansowe oraz sporządzanie zbiorczych zakresów rzeczowych dla zadań kontynuowanych w roku następnym i na okres objęty Wieloletnim Planem Finansowym (do zakończenia realizacji),
24. udział w naradach technicznych i radach budowy,
25. udział w pracach zespołów i grup powoływanych zarządzeniami Burmistrza.
W zakresie zadań wynikających z ustawy o drogach publicznych:
1. prowadzenie ewidencji dróg, mostów gminnych oraz wykonywanie ich przeglądów okresowych,
2. wnioskowanie i opiniowanie wniosków o zaliczenie dróg do kategorii dróg publicznych,
3. opiniowanie przebiegu dróg publicznych na terenie gminy,
4. opiniowanie planów podziałów i zagospodarowania gruntów w zakresie projektowanych układów komunikacyjnych i dostępu do dróg publicznych,
5. opracowywanie projektów organizacji ruchu na drogach gminnych i wewnętrznych,
6. wnioskowanie, uzgadnianie i opiniowanie projektów organizacji ruchu na drogach na terenie Gminy,
7. wydawanie zezwoleń na lokalizację w pasie drogowym obiektu budowlanego lub urządzenia niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
8. wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego dróg gminnych oraz umieszczanie infrastruktury w pasie drogowym,
9. naliczanie opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych,
10. wydawanie zezwoleń na lokalizację zjazdu z drogi gminnej,
11. udzielanie informacji o dostępie nieruchomości do drogi gminnej,
12. organizacja oraz nadzór nad utrzymaniem bieżącym pasa drogowego dróg gminnych i obiektów infrastrukturalnych w tym: remonty, zimowe utrzymanie dróg, oznakowanie drogowe obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej, w tym oświetleniowej,
13. nadzór nad właściwym stanem technicznym urządzeń oświetlenia drogowego, w tym iluminacji świątecznych,
14. wydawanie zezwoleń na wykonywanie zarobkowego przewozu osób,
15. uzgadnianie i opiniowanie lokalizacji inwestycji na terenach gminnych, w tym przygotowywanie umów oraz naliczanie opłat na czasowe i trwałe zajęcie nieruchomości,
16. koordynowanie, wykonywanie koncepcji, planów i założeń rozwoju gminy w zakresie sieci infrastrukturalnych i drogowych.
W zakresie gospodarki komunalnej:
1. koordynowanie prac w zakresie budowy i utrzymania terenów zielonych w mieście,
2. nadzór nad utrzymaniem prawidłowego stanu obiektów małej architektury oraz infrastruktury przystankowej,
3. podejmowanie działań w zakresie zwalczania klęsk żywiołowych,
4. organizowanie prac związanych z porządkowaniem miasta oraz utrzymywaniem czystości,
5. nadzór nad utrzymaniem prawidłowego stanu sanitarnego miasta, utylizacja odpadów w pasie drogowym, likwidacja dzikich wysypisk śmieci,
6. prowadzenie spraw związanych z naliczeniem opłat za umieszczenie reklamy,
7. koordynacja spraw związanych z komunikacją zbiorową, w tym opłacanie składek członkowskich na rzecz publicznego transportu zbiorowego,
8. koordynacja działań w zakresie zaopatrzenia Gminy w wodę.
Ponadto, do zakresu działania Wydziału należy:
1. przygotowywanie wniosków o wszczęcie postępowania o przeprowadzenie zamówienia publicznego o wartości powyżej progów ustalonych w ustawie Prawo Zamówień Publicznych, w zakresie inwestycji prowadzonych przez Gminę,
2. koordynowanie spraw z zakresu zamówień publicznych oraz współpraca z osobą odpowiedzialną w zakresie zamówień publicznych,
3. regulowanie spraw następców prawnych osób/podmiotów figurujących w ewidencjach należności jako zobowiązani do zapłaty.