Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Do zadań i kompetencji Wydziału Gospodarki Nieruchomościami należy w szczególności:
W zakresie gospodarki nieruchomościami:
1.prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych,
2.nabywanie nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości,
3.zbywanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
4.zbywanie nieruchomości na cele szczególne oraz darowizny i aporty oraz kontrola wykorzystania nieruchomości,
5.sprzedaż domków fińskich na rzecz najemców,
6.prowadzenie spraw związanych z zamianą nieruchomości,
7.oddawanie nieruchomości zabudowanych, w tym zabudowanych garażami, i niezabudowanych w dzierżawę, najem i użyczenie,
8.obsługa umów dzierżaw, najmu, użyczenie, rejestracja zmian i naliczanie opłat,
9.oddawanie nieruchomości gminnych w użytkowanie wieczyste,
10.obsługa umów użytkowania wieczystego, rejestracja zmian użytkowników wieczystych i naliczanie opłat,
11.aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego,
12.przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na wniosek.
13.wydawanie zaświadczeń o przekształceniu z mocy prawa użytkowania wieczystego na własność,
14.oddawanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd na rzecz gminnych jednostek organizacyjnych,
15.wykonywanie prawa pierwokupu nieruchomości,
16.prowadzenie spraw związanych z ograniczonymi prawami rzeczowymi, tj. służebności, użytkowanie,
17.przygotowanie dokumentacji do wniosków w postępowaniach sądowych w szczególności w sprawach o stwierdzenie nabycia własności przez zasiedzenie, o stwierdzenie nabycia spadku,
18.sporządzanie i kierowanie wniosków o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości oraz o wpis w księdze wieczystej,
19.nadzorowanie wpisów dot. nieruchomości gminnych w Księgach Wieczystychoraz ewidencji Gruntów i Budynków,
20.prowadzenie działań przygotowawczych tj: zlecanie wykonania dokumentacji geodezyjnej-prawnej, wyceny majątku, opracowanie projektów uchwał organów gminy,
21.przygotowywanie terenów pod racjonalne zagospodarowanie i sprzedaż, promocja terenów inwestycyjnych, sporządzanie dokumentacji do nabycia z mocy prawa nieruchomości zajętych pod drogi publiczne,
22.opracowywanie gminnego programu gospodarowania zasobem,
23.opracowywanie zbiorczej informacji o stanie mienia komunalnego, sporządzanie dokumentów do księgowania środków trwałych w postaci gruntów,
24. sporządzanie deklaracji podatkowych od nieruchomości gminnych,
25. rozliczanie wpłat z Wydziałem Budżetu.
W zakresie geodezji:
1.prowadzenie postępowań i wydawanie postanowień oraz decyzji w zakresie rozgraniczenia i podziałów nieruchomości w sprawach indywidualnych i nieruchomości gminnych,
2.prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłat adiacenckich,
3.prowadzenie nazewnictwa ulic i numeracji porządkowej,
4.prowadzenie spraw związanych z regulacją stanów prawnych nieruchomości gminnych,
5.prowadzenie spraw z zakresu nabycia nieruchomości do zasobu gminy – komunalizacja.
W zakresie zagospodarowania przestrzennego:
1.koordynowanie w uzgodnieniu z Burmistrzem prac związanych ze sporządzeniem planu ogólnego, który ma zastąpić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
2.koordynowanie w uzgodnieniu z Burmistrzem prac związanych ze sporządzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy,
3.wydawanie wypisów, wyrysów, zaświadczeń i informacji z planu ogólnego, ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
4.koordynowanie w uzgodnieniu z Burmistrzem prac związanych ze sporządzeniem Programu Rewitalizacji,
5.prowadzenie w uzgodnieniu z Burmistrzem prac przy Zintegrowanym Planie Inwestycyjnym oraz umowie urbanistycznej,
6.uzupełnianie danych i informacji przestrzennych w rejestrze urbanistycznym,
7.dokonywanie okresowej oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy i przedstawienie Radzie Miasta wyników tej oceny,
8.wydawanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy,
9.wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla innych gmin w ramach organu zastępczego,
10.prowadzenie rejestrów wydanych decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy oraz prowadzenia ewidencji mpzp i ich zmian,
11.wydawanie decyzji w sprawach związanych z naliczeniem renty planistycznej,
12.prowadzenie spraw związanych z realizacją roszczeń przysługujących właścicielom lub użytkownikom wieczystym nieruchomości na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
13.prowadzenie gminnej ewidencji zabytków,
14.prowadzenie spraw związanych ze zmianą zagospodarowania terenu oraz przywracaniem poprzedniego sposobu zagospodarowania,
15.regulowanie spraw następców prawnych osób/podmiotów figurujących w ewidencjach należności jako zobowiązani do zapłaty.