Wydział Budżetu
Do zadań i kompetencji Wydziału Budżetu należy w szczególności:
W zakresie gospodarki budżetowej:
1. opracowywanie materiałów do projektu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej,
2. opracowanie projektu budżetu wraz z załącznikami i uzasadnieniem,
3. opracowanie Wieloletniej Prognozy Finansowej i projektu uchwały w sprawie przyjęcia prognozy przez Radę Miasta,
4. nadzór nad prawidłowym przebiegiem wykonania budżetu oraz WPF oraz nad zachowaniem równowagi budżetowej i przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych,
5. wprowadzenie zmian do budżetu w zakresie planów finansowych,
6. opracowanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie oraz wprowadzenie ich do budżetu,
7. prowadzenie spraw związanych z finansowaniem inwestycji i zakupów inwestycyjnych.
W zakresie księgowości budżetowej:
1. kompletowanie wyciągów bankowych z poszczególnych rachunków bankowych uzgadnianie, dekretowanie i przygotowanie do księgowania,
2. kontrola formalno-rachunkowa dowodów księgowych,
3. realizacja przelewów, zakładanie depozytów i lokat kont bankowych Gminy,
4. Prowadzenie rachunkowości dla organu i jednostki budżetowej,
5. prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej w ramach:
1)Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
2)Depozytu,
3)przedsięwzięć realizowanych ze środków zewnętrznych, w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
6. miesięczne uzgadnianie prowadzonych kont syntetycznych i analitycznych,
7. sporządzanie miesięcznych jednostkowych sprawozdań z wykonania budżetu,
8. sporządzanie zbiorczych sprawozdań z z wykonania budżetu,
9. sporządzanie bilansu z wykonania budżetu wraz z załącznikami i informacją dodatkową, zestawienie zmian w funduszu, rachunek zysków i strat,
10. sporządzanie bilansu skonsolidowanego,
11. sporządzanie sprawozdań z otrzymanych i wykorzystanych dotacji z budżetu państwa – Urząd Wojewódzki,
12. sporządzenie sprawozdań do GUS,
13. sporządzenie sprawozdań z zadań zleconych,
14. ewidencja analityczna pozostałych środków trwałych,
15. ewidencja analityczna i syntetyczna środków trwałych,
16. uzgadnianie ewidencji środków trwałych i pozostałych śr. trwałych z analityką prowadzoną przez wydział merytoryczny.
W zakresie funduszu płac:
1. bieżące prowadzenie ewidencji pracowników i osób objętych obsługą rachunkowo-kasową Urzędu oraz sporządzanie listy płac i obliczeń zasiłków,
2. sporządzanie i rozliczanie miesięcznych deklaracji ZUS (DRA, RSA, RCA, RPA) oraz prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym pracowników,
3. zgłaszanie do ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i zlecenie oraz zgłaszanie do ubezpieczenia zdrowotnego dzieci i współmałżonka,
4. wystawianie zaświadczeń o wysokości wynagrodzenia na żądanie pracownika,
5. prowadzenie ewidencji z tytułu umów zleceń i o dzieło, sprawdzanie rachunków, obliczanie podatku, rozliczanie z Urzędem Skarbowym - prowadzenie rozliczeń rocznych oraz miesięcznych,
6. sporządzanie sprawozdań do GUS i ZUS i innych wymaganych przepisami prawa,
7. sporządzanie przelewów dotyczących płac; konta osobiste, potrącenia, składki,
8. prowadzenie analitycznych kart zasiłkowych oraz list płatniczych osób przebywających na L-4 z funduszu pracy i ZUS-u,
9. prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem pracowników na życie.
W zakresie podatku VAT i schematów podatkowych MDR:
1. wprowadzenie danych do rejestru faktur w celu wygenerowanie deklaracji VAT dla Urzędu,
2. rozliczanie miesięcznych deklaracji dla towarów i usług VAT-7,
3. rozliczanie łącznej deklaracji VAT dla Gminy wraz z obsługą jednolitego pliku kontrolnego,
4. raportowanie schematów podatkowych wraz z obowiązkiem gromadzenia i przekazywania informacji o schematach podatkowych (MDR).
5. Przeprowadzenie i rozliczenie okresowych inwentaryzacji.
6. przygotowanie wniosków kredytowych, przygotowanie emisji papierów wartościowych.