• Zmiana wielkości czcionki
  • Zmiana kontrastu

Formularz wyszukiwania

Urząd Stanu Cywilnego, Referat Spraw Obywatelskich

Urząd Stanu Cywilnego, Referat Spraw Obywatelskich rejestruje zdarzenia, które mają miejsce na terenie gminy Lędziny. Urząd jest w posiadaniu ksiąg archiwalnych z XX wieku należących do byłych Urzędów Stanu Cywilnego obejmujących następujące dzielnice: Lędziny, Blych, Zamoście, Górki, Goławiec, Hołdunów, Smardzowice, Świnowy, Ławki.

W latach 1975-1991 rejestracja zdarzeń z terenu Lędzin była prowadzona przez Urząd Stanu Cywilnego w Tychach.

Od 2 stycznia 1992 roku do chwili obecnej wszystkie sprawy z zakresu rejestracji stanu cywilnego są prowadzone przez tutejszy Urząd Stanu Cywilnego.

 


 

ul. Lędzińska 55, parter, pok. nr 07
tel. (32) 216 65 11 do 13, wew. 118 – CEIDG
e-mail: usc@ledziny.pl

 


 

Do głównych zadań realizowanych przez Urząd Stanu Cywilnego, Referat Spraw Obywatelskich należy:

 

W zakresie Urzędu Stanu Cywilnego:

1. Rejestracja i sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw, zgonów.
2. Udzielanie ślubów przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
3. Przyjmowanie oświadczeń wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego.
4. Prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego.
5. Wydawanie decyzji w sprawie zmiany imienia i nazwiska.
6. Wydawanie zaświadczeń przewidzianych w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego.
7. Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem jednego miesiąca.
8. Przenoszenie aktów z ksiąg stanu cywilnego do elektronicznego rejestru aktów stanu cywilnego.
9. Przenoszenie do rejestru aktów stanu cywilnego w drodze transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego.
10. Rejestracja zdarzeń, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane.
11. Odtwarzanie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, kiedy uzyskanie jego odpisu nie jest możliwe lub wiąże się z poważnymi trudnościami.
12. Prowadzenie elektronicznego rejestru aktów stanu cywilnego.
13. Wydawanie z aktów stanu cywilnego odpisów skróconych, zupełnych, wielojęzycznych.
14. Zamieszczanie w aktach stanu cywilnego wzmianek dodatkowych i przypisków.
15. Przyjmowanie zgłoszeń i występowanie z wnioskami o nadanie Medalu za Długoletnie Pożycie Małżeńskie.
16. Aktualizacja rejestru PESEL poprzez zmianę danych osobowych oraz usuwanie niezgodności na podstawie aktów stanu cywilnego.
17. Wykonywanie postanowień zawartych w międzynarodowych konwencjach i Rozporządzeniach Rady.
18. Prowadzenie korespondencji dotyczącej aktów stanu cywilnego.
19. Przygotowywanie miesięcznych sprawozdań z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
20. Prowadzenie archiwum aktów stanu cywilnego i dokumentacji zbiorowej.

 

W zakresie ewidencji ludności:

1. Prowadzenie rejestru ewidencji ludności – zameldowania i wymeldowania na pobyt stały oraz pobyt czasowy obywateli polskich i cudzoziemców,
2. Realizowanie wniosków o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL.
3. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach o wymeldowanie, zameldowanie, anulowanie wymeldowania i zameldowania na podstawie czynności materialno-technicznej
4. Wydawanie zaświadczeń z ewidencji ludności o:


- zameldowaniu na pobyt stały i pobyt czasowy
- wymeldowaniu z pobytu stałego oraz pobytu czasowego-
- liczbie lub braku osób zameldowanych pod wskazanym adresem


5. Aktualizacja rejestru PESEL.
6. Zastrzeganie oraz cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
7. Wydawanie zaświadczeń o nadanym numerze PESEL.
8. Prowadzenie rejestru wyborców i jego bieżąca aktualizacja.
9. Realizacja zadań wynikających z Kalendarza Wyborczego (m.in. wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania, sporządzanie spisów wyborców itp.).
10. Współdziałanie z Wydziałem Organizacyjnym i Kadr oraz urzędnikiem wyborczym w zakresie organizacji i przeprowadzania wyborów określonych w Kodeksie Wyborczym.
11. Prowadzenie rejestru danych kontaktowych,
12. Koordynowanie spraw związanych ze spisem powszechnym,
13. Prowadzenie archiwum ewidencji ludności.

 

W zakresie dowodów osobistych:

1. Przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego.
2. Wydawanie dokumentów tożsamości.
3. Wydawanie zaświadczeń o utracie dowodu osobistego.
4. Udostępnianie organom ścigania dokumentacji z teczek dowodowych.
5. Prowadzenie archiwum teczek dowodowych.

 

W zakresie spraw wojskowych:

1. Sporządzanie wykazów osób poborowych i przedpoborowych.

 

W zakresie Profilu Zaufanego:

1. Potwierdzanie profilu zaufanego obywatelom polskim i cudzoziemcom.

 

W zakresie działalności gospodarczej:

Przyjmowanie, weryfikacja oraz przekazywanie drogą elektroniczną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wniosków o:
1) zarejestrowanie działalności gospodarczej,
2) dokonywanie zmian we wpisie do CEIDG,
3) wykreślenie wpisu w CEIDG,
4) wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej,
5) wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej,
6) współpraca z ministerstwem właściwym ds. gospodarki w zakresie przedsiębiorców wpisanych do CEIDG.

Współpraca
Powiat Bieruńsko-LędzińskiBieruńBojszowyChełm ŚląskiImielinTychyWojewództwo ŚląskieUrząd Marszałkowski Województwa ŚląskiegoŚląski Urząd Wojewódzki w KatowicachPowiatowy Urząd Pracy w TychachRevucaRoccagorgaUnicov